"Do not pray for easy lives...but, pray to be stronger.."

Selasa, 6 Mac 2012

Rindu yang terpendam....

melalui detik perpisahan dengan orang/ sesuatu yang kita sayang amat payah untuk ditelan. apabila die pergi jauh dari dunia kita.sungguh maha pedih kenyataan itu..
hanya yang pernah merasai kehilangan tahu bagaimana luluhnya hati untuk menerima hakikat kehilangan itu..yang hilang tetap hilang..yang hilang itu cuma ada satu je dalam dunia ini..kalaupun ada pengganti..kehilangan itu tetap tak terpadam..hukum alam..sampai satu ketika..yang bermula pasti ada akhirnya..yang datang pasti akan pergi..yang bertemu pasti akan berpisah..
sungguh di saat ini aku sangat merindui kucing kesayangan aku... aku panggil dia Manja.. genap dua minggu manja hilang.. semua keletah manja bermain - main di ingatan aku.. hampir 3 tahun manja bersama family aku.. manja tersangat rapat dengan family aku especially aku dan adik aku.. aku jaga dan sayang dia seolah-olah dia adik bongsu dalam family aku walaupun dia sekadar haiwan..
bila pulang ke kampung memang manja lah yang aku cari dulu.. dia pun seakan mengerti..tiba hari aku pulang ke kampung dia setia menanti di depan pintu... masa manja kecil dulu.. manja bukan lar kucing yang comel sangat.. semua yg tengok dia mesti merasa jijik.. bulu yang sedikit..kurus kering..and najis melekat2 kat bulu sebab manja terkena penyakit cacing...
tapi aku ngn umi tekad tuk jaga manja.. kami mandikan dia hingga bersih..suapkan vitamin..paksa manja makan dan suapkan susu.. dengan izin Allah manja membesar lebih sihat dari kucing kucing aku yang lain.. bulu manja lebat..panjang dan berkilat..dia menjadi terlebih manja.. keletah dan ragamnya memang selalu mencuit hati kami... aku terlalu rapat dengan manja.. setiap kali nk balik kampus dan terpaksa berpisah ngan manja.. manja selalu pandang aku dengan mata yang sayu.. mengiau - ngiau kat kaki aku..seakan - akan xnak berpisah...
dua minggu lepas.. umi kol beritahu manja hilang..serius! nafas aku seakan terhenti sekejap! macam tak percaya apa yang aku dengar... memang jika orang yang x faham apa yang aku lalui nampak benda ini perkara kecil..tapi bagi aku kehilangan manja.. kucing yang tersangat rapat dan tersangat aku sayang adalah satu kehilangan yang memberi kesan kepada aku... setiap malam aku mimpikan manja.. bangun dari tido aku nanges...sebab aku sayang manja seperti adik aku sendiri...
Manja.... semoga dia akan pulang suatu hari nanti....
aku lebih rela tengok dia mati depan mata aku sendiri daripada aku tak tahu nasib manja sekarang... aku selalu tertanya - tanya... manja da makan ke belom??.. camana hidup dia sekarang... bila terlihat kucing yang terbiar.. hati aku di paut rasa pilu... aku tak boleh nk bayangkan jika nasib manja pun sama ngan kucing tu...bila hari hujan.. mana manja tido??? aku harap sangat manja masih hidup sekarang.. dan dia akan pulang ke rumah suatu hari nanti..... T_T

Tiada ulasan: